Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Algemeen : 22 Mei 2008 Noord-Hollander ziet biologische voeding zitten

Maar liefst acht op de tien Noord-Hollanders zijn positief over biologische producten. Negen op de tien vinden het een goede zaak dat de provincie biologische en streekproducten promoot.

Zo blijkt uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Blauw, in opdracht van de provincie Noord-Holland. Doel van het onderzoek was om houding en gedrag van de Noord-Hollanders wat betreft biologische en streekproducten in kaart te brengen.

Conclusies

Het onderzoek laat zien dat de meeste Noord-Hollanders positief zijn over biologische producten en er ook bekend mee zijn. Ze zien biologische producten vooral als gezond en milieu- en diervriendelijk. Streekproducten zijn wat onbekender dan biologische producten.

Ruim de helft van de Noord-Hollanders koopt bewust wel eens biologische producten en een derde streekproducten. Ruim vier op de tien kopen zelfs een paar keer per maand of vaker biologische producten. Gezonder, smakelijker, diervriendelijker en beter voor het milieu zijn de belangrijkste argumenten voor het consumeren van biologische en streekproducten.

Men koopt voornamelijk groenten en vlees/kip. En dat doet men het meest bij de supermarkt, met Albert Heijn als koploper.

De belangrijkste reden om geen biologische producten te kopen is voor de niet-kopers de prijs. Toch zeggen twee op de tien niet-kopers bereid te zijn in de toekomst vaker biologische producten te kopen en vier op de tien denken erover. Reden voor "niet-kopen" zijn ook de beperkte zichtbaarheid in de winkel, beperkte keuze en verkrijgbaarheid.

De bekendheid met biologische bloemen en bloembollen ligt met een score van drie op de tien Noord-Hollanders een stuk lager dan bij groenten en vlees. Ook het belang en de koopbereidheid scoren navenant lager. Negen op de tien Noord-Hollanders vinden het een goede zaak dat de provincie biologische en streekproducten promoot. Dat zou volgens hen vooral via kranten en tv moeten gebeuren

Heerlijk Noord-Holland

De provincie Noord-Holland wil met haar campagne Noordhollandsegrond de consumptie en productie van biologische producten bevorderen. Met het nieuwe campagnethema Heerlijk Noord-Holland worden nu ook streekproducten aangeprezen. Om het effect van de campagne te meten, heeft de provincie het onderzoek laten doen. Het thema Heerlijk Noord-Holland loopt de komende vier jaar. Na de campagne herhaalt de provincie het onderzoek.

Op goede spoor

Verantwoordelijke gedeputeerde Jaap Bond: "We zitten met deze consumentencampagne op het goede spoor. Ik ben inmiddels ook bezig om te kijken hoe we voor de agrariërs het omschakelen naar biologische landbouw aantrekkelijker kunnen maken".

Het rapport kunt u downloaden via www.noord-holland.nl (Bron: prov. nh)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl