Algemeen: 25 april 2013 Kustplaatsen Noord-Holland op zoek naar hun DNA

Hoe ziet de kust van Noord-Holland er in de toekomst uit? Hoe kunnen we de aantrekkingskracht van de kust behouden en hoe moet de inrichting er dan uit zien? De provincie stelt samen met gemeenten, bewoners, ondernemers, bezoekers en deskundigen identiteitsprofielen op. Met het vaststellen van de identiteit van de badplaatsen en de Noord-Hollandse kust als geheel, beoogt de provincie een kwaliteitsimpuls en versterking van de economische positie van de Noord-Hollandse kustplaatsen. Er is gestart met vier pilotlocaties: Wijk aan Zee, Zandvoort, Callantsoog en IJmuiden. De eerste resultaten zijn bekend. Eind 2013 moeten alle vijftien Noordzeekustplaatsen in beeld zijn.

Gedeputeerde Joke Geldhof: 'De Noord-Hollandse kustplaatsen zijn belangrijk voor de Noord-Hollandse economie. Een gevarieerde kust is aantrekkelijker om te leven en om je te vestigen voor zowel bewoners, ondernemers als bezoekers. Iedere kustplaats is uniek. Daarom ondersteunen we de Noord-Hollandse kustgemeenten om op zoek te gaan naar de kenmerken die de badplaatsen in hun genen hebben zitten; hun DNA. Zandvoort geeft een andere beleving dan Callantsoog. Waar zit dat nu in en hoe kun je dat nog meer uitdragen en benutten?'

Het doel van het project Identiteit Kustplaatsen is dat de Noord-Hollandse kust op de lange termijn variatie en kwaliteit blijven bieden, in een tijd dat de kust veilig moet blijven en volop in ontwikkeling is. Er lopen projecten voor kustversterking, recreatie, toerisme, bereikbaarheid, landschaps- en natuurontwikkeling. De kustplaatsen moeten opgewassen zijn tegen intensieve recreatie en tegelijkertijd natuur en rust blijven bieden.

Om de identiteit van de kustplaatsen vast te stellen is gebruik gemaakt van een DNA-methode 'Identity Matching', waarbij de unieke profielen van een badplaats zowel in beelden als in woorden zijn gevat. Dit is voor gemeenten een basis voor doorvertaling in projecten, bestemmingsplannen, gebiedsontwikkeling en marketingstrategieën. De gemeenten dragen financieel bij aan het opstellen van hun profiel.

De eerste resultaten zijn bekend. Een greep uit één van de woorden uit de profielen: Zandvoort is sportief, IJmuiden is spannend, Wijk aan Zee is 'casual' en Callantsoog is 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'. De rode draad van alle Noord-Hollandse kustplaatsen is aan het eind van het jaar duidelijk wanneer alle profielen bekend zijn. De profielen leveren een bijdrage van Noord-Holland aan het internationale project SUSCOD voor duurzame kustontwikkeling.

De resultaten van de eerste vier kustplaatsen zijn te vinden op de pagina Indentiteit Kustplaatsen op de website van de provincie Noord-Holland. (Bron: prov. nh)

Nieuws

Aanmelden

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

GALJOEN
Galjoen is een bedrijf gespecialiseerd in de markt van beroeps- en promotie-kleding met de nadruk op kwaliteit, veiligheid en draagcomfort. Productontwikkeling: Brandwerend Reddings / Overlevings Pak, Waadpak brandweer.
www.galjoen.nl

Informatiezuilen
Numaco: Installatie en levering van gevel- en informatiezuilen op maat, diz dealer
www.numaco.nl