Algemeen: 05 september 2013 Toeristen ondervonden weinig hinder van beperkte watervoorziening Texel

Gemeente Texel logoBron: Gemeente Texel - De toeristen die ten tijde van de hittegolf in juli/augustus 2013 op Texel waren, hebben vrijwel geen last gehad van de beperkte watervoorziening. Ook zijn de meesten van plan om de komende jaren Texel nogmaals te bezoeken en waarderen ze hun vakantie met 8.3 gemiddeld. Dit blijkt uit een onderzoek dat PWN heeft uitgevoerd onder toeristen, bewoners en bedrijven op Texel.

Eind juni 2013 brak één van de twee zinkerleidingen vanaf het vaste land naar Texel.

De combinatie van hitte en tienduizenden extra mensen (vakantiegangers) op Texel maakte dat het watergebruik hoger was dan PWN kon leveren. PWN heeft toen met tankwagens extra water aan Texel geleverd. Tevens werd aan de mensen gevraagd om water te besparen. Om te achterhalen hoe de mensen op Texel dit ervaren hebben, heeft PWN 177 mensen ter plekke geïnterviewd en een online enquête gehouden waaraan 407 bewoners en 140 bedrijven hebben meegedaan.

Uit de enquête blijkt dat de bewoners en bedrijven op Texel meer wisten van de watervoorziening dan de toeristen. Ruim driekwart van de bedrijven en bewoners zegt volledig op de hoogte te zijn geweest, terwijl de helft van de toeristen volledig op de hoogte was. Vooral bedrijven (47%) hebben iets van een lagere waterdruk gemerkt. Daar hebben bewoners (26%) en vooral toeristen (13%) in mindere mate last van gehad.

Over de communicatie rondom de watervoorziening was een ruime meerderheid van de bewoners, bedrijven en toeristen meer dan tevreden. Men vond over het algemeen dat er voldoende informatie is verspreid en dat deze volledig en begrijpelijk was. De toeristen hebben in vergelijking met de bewoners en bedrijven wat minder meegekregen van de situatie. Op zich is dit niet onlogisch aangezien mensen op vakantie meestal het nieuws minder goed volgen.

Ook over de aanpak van de beperkte watervoorziening (oproep tot waterbesparing en extra waterlevering met tankwagens) is men tevreden. Wel zijn de bedrijven relatief wat kritischer. Hoewel zij (net als de toeristen) vinden dat PWN gedaan heeft wat er moest gebeuren, is een kwart van mening dat het te lang duurt voordat PWN de zinker repareert. Het gaat echter om een complexe reparatie op zee (op een diepte van 25 meter) waar alleen tijdens 'stil water' bij elke eb/vloedgang 30 minuten gewerkt kan worden.

Aan de oproep om water te besparen hebben vooral de bewoners en bedrijven gehoor gegeven. Ruim 80% zegt water bespaard te hebben. In de meeste gevallen ging het om minder lang douchen en minder vaak het land/de tuin sproeien. Van de toeristen heeft ongeveer de helft water bespaard door minder lang te douchen en minder onnodig de kraan te laten lopen.

Nieuws

Aanmelden

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

GALJOEN
Galjoen is een bedrijf gespecialiseerd in de markt van beroeps- en promotie-kleding met de nadruk op kwaliteit, veiligheid en draagcomfort. Productontwikkeling: Brandwerend Reddings / Overlevings Pak, Waadpak brandweer.
www.galjoen.nl

Informatiezuilen
Numaco: Installatie en levering van gevel- en informatiezuilen op maat, diz dealer
www.numaco.nl