Algemeen: 04 november 2013 'Texelse' trots en eigenheid meer uitdragen

Provincie Noord-Holland logoBron: Prov. N-H - Texel is een sterk merk. Voor ieder wat wils en met echte producten van eigen bodem. De kracht van Texel is dat de veelzijdigheid van het eiland met kleinschaligheid aan het grote publiek wordt verkocht. De uitdaging is dat het wel 'eigen' blijft en dat de Texelaars meer trots mogen uitstralen.

Op vrijdag 1 november 2013 werd het identiteitsprofiel van Texel gepresenteerd, in aanwezigheid van gedeputeerde Joke Geldhof van de provincie Noord-Holland en wethouder Eric Hercules van Texel.

Gedeputeerde Joke Geldhof: "Op Texel staan toeristische drukte en natuur en landschap nog niet op gespannen voet, maar de kwetsbare balans moet wel bewaakt blijven. Dit identiteitsprofiel laat de Texelaars zien welke kansen er liggen en keuzes er zijn te maken in toekomstige initiatieven. Dat kan in de doorvertaling naar projecten, bestemmingsplannen, gebiedsontwikkeling en marketingstrategieën.

Texel heeft met haar DNA goud in handen en zou een strategie moeten ontwikkelen om dat te verzilveren."

De provincie ondersteunt gemeenten om op zoek te gaan naar hun unieke DNA. De afgelopen maanden is het DNA-profiel via werksessies met de methodiek 'Identity Matching' in woord en beeld in kaart gebracht door de provincie, samen met de gemeente, inwoners, ondernemers, bezoekers en deskundigen.

Identiteit Kustplaatsen

De provincie vindt het belangrijk dat de Noord-Hollandse kust niet alleen veilig is, maar op de lange termijn ook economisch sterk, divers en aantrekkelijk blijft in een tijd dat de kust volop in ontwikkeling is. De kustplaatsen moeten opgewassen zijn tegen intensieve recreatie en tegelijkertijd natuur en rust blijven bieden voor hun inwoners. De (soms verouderde) badplaatsen lijken veel op elkaar en kunnen zich meer en beter onderscheiden. Daarom ondersteunt de provincie de kustgemeenten via het project Identiteit Kustplaatsen om hun verschillende karakters in kaart te brengen. De gemeenten dragen financieel bij.

Resultaat

Het resultaat van Texel is te bekijken op de website www.noord-holland.nl bij Identiteit Kustplaatsen. De resultaten van Callantsoog, Wijk aan Zee, IJmuiden, Den Helder, Julianadorp, Zandvoort en Castricum zijn al bekend. De rest van de kustplaatsen volgt. Uiteindelijk vormen alle profielen samen één kustprofiel voor de totale Noord-Hollandse kust. Dit is naar verwachting in het voorjaar van 2014 bekend.

De profielen leveren een bijdrage van Noord-Holland aan het internationale project SUSCOD voor duurzame kustontwikkeling.

Nieuws

Aanmelden

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

GALJOEN
Galjoen is een bedrijf gespecialiseerd in de markt van beroeps- en promotie-kleding met de nadruk op kwaliteit, veiligheid en draagcomfort. Productontwikkeling: Brandwerend Reddings / Overlevings Pak, Waadpak brandweer.
www.galjoen.nl

Informatiezuilen
Numaco: Installatie en levering van gevel- en informatiezuilen op maat, diz dealer
www.numaco.nl