Algemeen: 14 januari 2016 Vier Nieuwe Helden van Hollands Kroon ontvangen samen 10.000,-
Bron: Gemeente Hollands Kroon -
Na een korte voorbereiding en 30 dagen van campaignen, was het op 8 januari 2016 tijd
om samen met de vijf Nieuwe Helden van Hollands Kroon terug te kijken op de
campagne en om hun prachtige prestaties te vieren. Na enkele warme woorden van
wethouder Frits Westerkamp over de inzet en het enthousiasme van de deelnemers,
ontvingen vier van de vijf initiatieven een cheque ter waarde van 2.500,-.
"De gemeente is zich ervan bewust dat onze inwoners beschikken over veel waardevolle kennis en ervaring. De Nieuwe Helden van Hollands Kroon hebben dit zeker bewezen. De gemeente wil van die kennis en ervaring volop gebruik maken, vandaar dat we goede ideeën en initiatieven vanuit de samenleving graag horen en ondersteunen", aldus wethouder Westerkamp.
De pilot campagne 'De Nieuwe Helden van Hollands Kroon' liep van 18 november 2016 tot en met 18 december 2015. In deze 30 dagen hadden de vijf initiatieven de tijd om de financiering voor hun idee voor een socialer, sportiever of muzikaler Hollands Kroon te realiseren. Lukte het de initiatieven in deze maand 50% van hun doelbedrag (5.000,-) via het online platform www.hollandskroon-crowdfunding.nl op te halen, dan ontvingen zij 2.500,- van de gemeente Hollands Kroon. Deze missie is voor vier van de vijf Nieuwe Helden van Hollands Kroon geslaagd en met trots overhandigde wethouder Westerkamp hen een cheque.
De uitkomst
De vijf deelnemers hebben in totaal 14.622,- opgehaald via crowdfunding en door gemeente is 10.000,- gematcht. In totaal komt dat op 24.622,-. Een geweldige prestatie!
- Voetbalveld park Winkel verbeteren en uitbreiden: 5.502,- opgehaald + 2.500,- gemeente = 8.002,-
- De Buurtsafari: 2.940,- opgehaald + 2.500,- gemeente = 5.440,-
- Rondje langs de kade in Den Oever: 2.610,- opgehaald + 2.500,- gemeente = 5.110,-
- Mijn eerste Concert: 2.520,- opgehaald + 2.500,- gemeente = 5.020,-
- Kroon van Holland's Foodtruck: 1.050,- opgehaald.
Prachtig resultaat
Naast de benodigde donaties die de Nieuwe Helden op wisten te halen, waren zij ook enthousiast over de ervaring met het crowdfunden en wat de afgelopen tijd ze heeft gebracht, zoals goede contacten, leuke reacties en vooral draagvlak voor hun idee. Niet alles ging soepel, maar het was een leuke ervaring.
Het was een intensief traject voor de Nieuwe Helden en dit was pas de start voor hun project. Wij zijn trots op hetgeen zij tot nu toe hebben bereikt en kijken uit naar de resultaten! De campagne 'Nieuwe Helden van Hollands Kroon' was een initiatief van de gemeente Hollands Kroon in samenwerking met 1%Club.
Gemeente stimuleert en faciliteert initiatieven
De gemeente Hollands Kroon gelooft dat het (terug)geven van vrijheid en verantwoordelijkheid aan inwoners, bedrijven en instellingen leidt tot meer creativiteit, initiatief en positievere mensen. In onze gemeente steken inwoners en ondernemers de handen uit de mouwen om hun buurt of dorp nog mooier en leefbaarder te maken. Hollands Kroon is van mening dat civic crowdfunding goed aansluit op de ontwikkeling waarbij de gemeente haar inwoners, organisaties of bedrijven de ruimte geeft voor eigen initiatieven. Met deze pilot wilde de gemeente ervaren of dit voor Hollands Kroon een goede aanvulling is op de bestaande mogelijkheden om ideeën waar te maken. Het stimuleren en faciliteren van initiatieven vinden wij belangrijk.
Op www.hollandskroon-crowdfunding.nl zijn de resultaten nog eens na te lezen.
Overig nieuws van vandaag
- Belbus Noordkop: Chauffeurs gezocht
- Oversteek Westerlanderlaan (N99) vervallen per dinsdag 12 januari 2016
- Hollands Kroon zoekt stembureauleden voor referendum Oekraïne
- Bewonersavond herstructurering Wieringerwerf op 27 januari 2016
- Vier Nieuwe Helden van Hollands Kroon ontvangen samen 10.000,-
- Wandelweekend Wandelnetwerk Noord-Holland 13 en 14 februari 2016
- Ontgrondingsvergunning Dorpzicht ter inzage (natuurgebied Texel)
- Den Burg: Het Achterom afgesloten van 18 januari tot 4 maart 2016
- Dag van de Tulp op vrijdag 29 januari 2016 in Zwaagdijk