Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Business Nieuws : 08 April 2002 Supermarkt belangrijkste afzetkanaal bloembollen in BelgiŽ

In BelgiŽ is de supermarkt het belangrijkste afzetkanaal voor de verkoop van bloembollen die in het voorjaar bloeien. Ook in ItaliŽ halen de meeste consumenten hun tulpen, krokussen en hyacinten bij de grootgrutters. In Polen verkopen de zadenwinkels en tuincentra de meeste voorjaarbloeiers aan de consumenten. Dat blijkt uit een vergelijkend marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) in BelgiŽ, Polen en ItaliŽ.

In het najaar van 2001 kocht de helft van de Belgische huishoudens voorjaarsbloeiers. Een kleine 45 procent hiervan heeft dit bij een supermarkt gedaan. Ruim dertig procent van de kopers haalde de bloembollen bij een tuincentrum. Ook de markt en de doe-het-zelfzaak scoorden als aankoopkanaal nog aardig. Tulpen waren in 2001 veruit favoriet bij de Belgische kopers van voorjaarbloeiers. Op een gedeelde tweede plaats kwamen narcis, krokus en hyacint. Minder populair bij de Belgen waren iris, blauw druifje en sneeuwklokje. Per kopende huishouding werd in BelgiŽ vorig jaar gemiddeld 31 euro besteed voor de aankoop van bloembollen.

Polen

Een kwart van de Poolse huishoudingen kocht in 2001 voorjaarsbloeiers. Zadenwinkels en tuincentra waren vorig jaar in Polen de belangrijkste aankoopplaatsen voor voorjaarsbloeiers. Op de derde plaats kwam de bloemist. Van de voorjaarsbloeiers stonden tulpen in 2001 bovenaan het Poolse bollenboodschappenlijstje, gevolgd door narcis, krokus en hyacint. De huishoudingen in Polen besteden minder geld aan bloembollen in vergelijking met BelgiŽ. Gemiddeld gaven ze vorig jaar 13 euro uit aan de lentebodes.

ItaliŽ

Slechts twintig procent van de Italiaanse huishoudens kocht vorig jaar bloembollen. Van deze kopers haalde eenderde de voorjaarsbloeiers bij de supermarkt of rechtstreeks bij de teler. In ItaliŽ zijn de tuincentra minder belangrijk als afzetkanaal in vergelijking met Polen en BelgiŽ. Hun aandeel in de bollenverkopen kwam vorig jaar uit op nog geen vijftien procent. De Italianen kopen vaak maar ťťn soort bloembol. De keuze valt dan meestal op de tulp. Krokussen waren in 2001 niet populair onder de Italiaanse bloembollenkopers. De uitgaven aan bollen bedroegen vorig jaar in ItaliŽ gemiddeld 19 euro per kopende huishouding. (Bron: Productschap Tuinbouw)

De rapporten over BelgiŽ (PT 2002-12), ItaliŽ (PT 2002-13) en Polen (2001-105) zijn voor handelaren en telers gratis op te vragen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633 of e-mail j.claassen@tuinbouw.nl

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl