Business Nieuws: 29 maart 2013 KvK meet dienstverlening gemeenten - Gemeenten krijgen gemiddeld zes+
Op woensdag 3 april 2013 reikt Gerrit Valk, voorzitter van de Kamer van Koophandel Noordwest-Holland de onderscheiding KOPLOPER 2013 uit aan de best presterende gemeente op het gebied van telefoon- en e-mailbeantwoording aan ondernemers.
Het gros van de medewerkers bij gemeenten uit Noord-Holland is goed geïnformeerd over de mogelijkheden voor ondernemers binnen eigen gemeentegrenzen. Het bereiken van dezelfde medewerkers blijkt echter voor verbetering vatbaar, zowel per telefoon als per e-mail. Dit en meer blijkt uit het Mystery Client onderzoek, een initiatief van Kamer van Koophandel Noordwest-Holland.
Een 'Mystery Client' is in de periode van oktober - december 2012 in de huid van de ondernemer gekropen. Aan alle gemeenten in het werkgebied van de Kamer van Koophandel Noordwest-Holland zijn per telefoon en e-mail dezelfde cases voorgelegd. Vooraf zijn indicatoren benoemd die betrekking hebben op de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening.
Kennisniveau en behulpzaamheid in orde
De voorgelegde cases varieerden van het aanvragen van een reclamevergunning tot een inzage in een bestemmingsplan. Allemaal heel gebruikelijke vragen van ondernemers. De medewerkers van de gemeenten hebben over het algemeen genoeg kennis paraat. Ook de behulpzaamheid aan de telefoon is goed. Per telefoon en e-mail zijn de gegeven antwoorden begrijpelijk en de benadering vanuit de medewerkers wordt vaak als zeer persoonlijk ervaren.
Bereikbaarheid aan de voordeur kan beter
Om goed geholpen te worden, is het belangrijk eerst de juiste persoon te bereiken. In veel gevallen blijkt dit echter moeilijk, al dan niet omdat deze persoon niet aanwezig was. Opmerkelijk hierbij is dat gemiddeld twee van de vijf e-mails onbeantwoord zijn gebleven. Er zijn diverse gemeenten die een acht of zelfs een negen scoren in de e-mailbeantwoording, terwijl andere gemeenten per e-mail volledig onbereikbaar zijn voor ondernemers.
Gemeenten kunnen dus van elkaar leren.
Na uitreiking van de Koploper zal het volledige rapport op de website van de KvK worden geplaatst.
Overig nieuws van vandaag
- Gemeente zoekt 'Den Helderkenners' en 'Julianadorp aan Zeekenners'
- Hollands Kroon verwerft Waarmerk Drempelvrij
- Vikinginformatiecentrum geopend tijdens paasweekeinde 2013
- KvK meet dienstverlening gemeenten - Gemeenten krijgen gemiddeld zes+
- Noord-Hollands openbaar vervoer hoog gewaardeerd
- Meer stiltegebieden in Noord-Holland behouden dan voorzien
- Website Waddenfonds online
- Kabinet wijst nieuwe gebieden aan voor windenergie op land (oa Wieringermeer)
- Toeristische informatie Kop van Noord-Holland op Willemsoord (Den Helder)