Business Nieuws: 04 april 2013 KvK meet dienstverlening gemeenten Noord-Holland - Gemeente Edam-Volendam koploper

KvK meet dienstverlening gemeenten Noord-Holland Op woensdag 3 april 2013 reikte Gerrit Valk, voorzitter van de Kamer van Koophandel Noordwest-Holland de onderscheiding KOPLOPER 2013 uit. De KOPLOPER 2013 is toegekend aan de gemeente Edam-Volendam als de best presterende gemeente op het gebied van telefoon- en e-mailbeantwoording aan ondernemers. De gemeente Bergen kreeg de Runner Up oorkonde op het gebied van e-mailbeantwoording aan het bedrijfsleven.

Aantal resultaten

Het gros van de medewerkers bij gemeenten uit Noord-Holland is goed geïnformeerd over de mogelijkheden voor ondernemers binnen eigen gemeentegrenzen. Het bereiken van dezelfde medewerkers blijkt echter voor verbetering vatbaar, zowel per telefoon als per e-mail. Dit en meer blijkt uit het Mystery Client onderzoek, een initiatief van Kamer van Koophandel Noordwest-Holland.

Gewogen gemiddelde mysterycalling en mysterymailing

Een 'Mystery Client' is in de periode van oktober 2012 - december 2012 in de huid van de ondernemer gekropen. Aan alle gemeenten in het werkgebied van Kamer van Koophandel Noordwest-Holland zijn per telefoon en e-mail dezelfde cases voorgelegd. Vooraf zijn indicatoren benoemd die betrekking hebben op de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening.

Kennisniveau en behulpzaamheid in orde

De voorgelegde cases varieerden van het aanvragen van een reclamevergunning tot een inzage in het bestemmingsplan. Allemaal heel gebruikelijke vragen van ondernemers. De medewerkers van de gemeenten hebben over het algemeen genoeg kennis paraat. Ook de behulpzaamheid aan de telefoon is goed. Per telefoon en e-mail zijn de gegeven antwoorden begrijpelijk en de benadering vanuit de medewerkers wordt vaak als zeer persoonlijk ervaren.

Bereikbaarheid aan de voordeur kan beter

Om goed geholpen te worden, is het belangrijk eerst de juiste persoon te bereiken. In veel gevallen blijkt dit echter moeilijk, al dan niet omdat deze persoon niet aanwezig was. Opmerkelijk hierbij is dat gemiddeld twee van de vijf e-mails onbeantwoord zijn gebleven. Er zijn diverse gemeenten die een acht of zelfs een negen scoren in de e-mailbeantwoording, terwijl andere gemeenten per e-mail volledig onbereikbaar zijn voor ondernemers.

Gemeenten kunnen dus van elkaar leren.

Het volledige rapport is op de website van de Kamer van Koophandel in te zien.

Nieuws

Aanmelden

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Informatiezuilen
Numaco: Installatie en levering van gevel- en informatiezuilen op maat, diz dealer
www.numaco.nl

GALJOEN
Galjoen is een bedrijf gespecialiseerd in de markt van beroeps- en promotie-kleding met de nadruk op kwaliteit, veiligheid en draagcomfort. Productontwikkeling: Brandwerend Reddings / Overlevings Pak, Waadpak brandweer.
www.galjoen.nl