Cultuur, Sport & Recreatie: 12 juni 2014 ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ popup store 20 juni 2014: TESO boot naar Texel
Bron: Prov. N-H -
De campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ start officieel tijdens het
Werelderfgoedweekend (14 en 15 juni). De aftrap vindt plaats op het Centraal Station van Amsterdam. In een speciale
pop-up store kan iedereen op unieke wijze kennismaken met het moois dat de
Werelderfgoederen te bieden hebben. Bezoekers die de erfgoederen een warm hart
toedragen krijgen een uniek reverspeldje. De nieuwe wethouders Cultuur in
Noord-Holland ontvangen ook allemaal een speldje waarmee zij hun verbondenheid
met het werelderfgoed kunnen uitdragen.
In Nederland zijn er negen gebieden met monumentale waarde aangewezen als UNESCO werelderfgoed; vier van deze plekken zijn in de provincie Noord-Holland. De campagne ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ is een initiatief van de provincie Noord-Holland en wordt door tientallen erfgoedorganisaties ondersteund. De campagne laat bewoners en bezoekers van Noord-Holland kennis maken met de vier UNESCO werelderfgoederen en het samenhangende verhaal. Gedeputeerde Elvira Sweet: "De provincie Noord-Holland heeft een hele hoge dichtheid aan bijzonder cultureel erfgoed, bij bijna iedere bewoner ligt het erfgoed in zijn of haar achtertuin. Hier willen we de bewoners en bezoekers van Noord-Holland meer bewust van maken."
Op de website van Oneindig Noord-Holland - [www.oneindignoordholland.nl/nl-NL/campagne/werelderfgoed - zijn tientallen verhalen te lezen, wandel- en fietsroutes te downloaden en activiteiten te vinden.
Pop–up stores in de provincie
De komende weken staan op vijf verschillende plaatsen in Noord-Holland speciale pop-up stores:
- 14 juni 2014: Amsterdam, hoofdingang Centraal Station (10-17 uur)
- 15 juni 2014: Alkmaar Kaeskoppenstad, Langestraat nabij oude Stadhuis (12-17 uur)
- 20 juni 2014: TESO boot naar Texel (10-17 uur)
- 21 juni 2014: Amsterdam Open Tuinendag, Museum Geelvinck Hinlopen (10-17 uur)
- 28 juni 2014: Hilversum, Boekhandel Voorhoeve (10-17 uur)
In de pop-up store kan niets worden gekocht, maar bezoekers kunnen wel een cadeau ophalen. Er worden 6200 prijzen weggegeven, waaronder twee vakanties van Landal Greenparks voor zes personen en een diner in sterrenrestaurant Bij Jef op Texel.
Beheer, behoud en toegankelijkheid
De provincie Noord-Holland is zelf siteholder van de Stelling van Amsterdam.
Naast beheer en behoud wil de provincie cultureel erfgoed toegankelijk maken voor een breed publiek. Beheer, behoud én toegankelijkheid is een speerpunt binnen het cultuur- en landschapsbeleid van de provincie Noord-Holland.
Voor meer informatie over de exacte locaties, het programma en de tijden van de pop-up stores kijk op de website van Oneindig Noord-Holland - www.oneindignoordholland.nl/nl-NL/activiteit/12171/ontdek-werelderfgoed-en-win-mooie-prijzen-4.
De campagne wordt uitgevoerd door Stichting Oneindig Noord-Holland in opdracht van de provincie Noord-Holland.
De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Prins Bernard Cultuurfonds en Landal Greenparks.
Overig nieuws van vandaag
- Oproep kandidaten waterschapsverkiezingen op Radio Noord-Holland
- Jaarverslag Energy Board: 'Zoeken naar iconen'
- Green Deal 'CO2 voorziening glastuinbouw in Noord-Holland'
- Zinkerbuis veilig aan land gebracht: strand bij Camperduin is weer toegankelijk
- Negatief zwemadvies 't Skarpet ingetrokken
- ‘Ik ben trots op mijn Werelderfgoed’ popup store 20 juni 2014: TESO boot naar Texel
- ECN kiest Belgoprocess voor verwerking van historisch radioactief afval
- Ondernemers Federatie Schagen (OFS) spreekt in over het verkeerscirculatieplan