Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Technologie & Milieu : 26 Juli 2006 ECN - Eerste in Nederland gefabriceerde waterstofauto

Foto HydroGEM - bron ECN Het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten heeft de eerste auto met Nederlands brandstofcelsysteem gerealiseerd. Het hart van het systeem, de PEM-brandstofcel en het waterstofsysteem zijn volledig in Petten ontwikkeld. De auto is een aangepaste versie van een bestaand elektrisch voertuig, de door Daimler Chrysler vervaardigde GEM. In zijn oorspronkelijke uitvoering is de GEM uitgerust met een accu, waardoor de actieradius beperkt is, en het voertuig regelmatig langdurig aan het stopcontact moet worden opgeladen. De inmiddels door ECN totHydroGEM omgedoopte waterstofversie heeft een sterk vergrote actieradius en kan snel worden bijgetankt. De brandstofcel produceert zoveel vermogen dat ook elektriciteit beschikbaar is voor bijvoorbeeld elektrische gereedschappen. De HydroGEM is stil en uitermate schoon, en kan daardoor worden toegepast in de hallen en op de perrons van vliegvelden, stations, bedrijven en distributiecentra. Of in natuurgebieden en zelfs in ziekenhuizen.

Volgens Frank de Bruijn, manager van de onderzoeksunit Waterstof & Schoon Fossiel wil ECN met de HydroGEM onderzoeken hoe de door ECN ontwikkelde brandstofceltechnologie zich bewijst in de praktijk. "In het najaar komt de HydroGEM in dienst bij de Facilitaire Dienst van ECN. Hiermee is de HydroGEM gelijk de eerste Nederlandse waterstofauto in operationele dienst!" In vergelijking met accuvoertuigen is de bedrijfstijd aanmerkelijk langer, en behoren lange oplaadtijden tot het verleden. Het tanken van de waterstof duurt maximaal 10 minuten. Het voertuig heeft een elektronisch begrensde maximum snelheid van 40 km/uur en heeft een laadvermogen van 400 kg. Het door ECN ontwikkelde systeem bevat een 5 kWe brandstofcel, welke gebruikt wordt in combinatie met het oorspronkelijke accupakket van 6.5 kWh. De waterstof is op een druk van 200 bar opgeslagen in brandstoftank met een inhoud van 76 liter. Dit is voldoende om tenminste 200 km te rijden.

ECN is één van de toonaangevende onderzoeksinstituten in Europa op het gebied van waterstof. De unit Waterstof & Schoon Fossiel heeft tot doel nieuwe brandstofceltechnologie te ontwikkelen die leidt tot verdere prestatieverbetering, kostenreductie en levensduur van brandstofcellen voor mobiele en stationaire toepassingen. In april van dit jaar hebben ECN en het Joint Research Centre JRC-IE van de Europese Gemeenschap op het onderzoeksterrein in Petten een drukbezochte informatiedag voor bestuurders en lokale overheden met lezingen over regelgeving en veiligheidsaspecten rondom waterstof, praktijkervaringen, en vergunningen.

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes variŽrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

Natuurwegwijzer
dť site voor buiten-activiteiten in de provincie Noord-Holland, ontdek met de mooiste fiets- of wandelroutes, excursies, speelplekken en natuur-gebieden www.natuurwegwijzer.nl