Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer : 05 December 2007 DOT remedie dichtslibben wegen

De presentatie van DOT BV bevat een beeld van de spits rond Hongkong. Op 25(!) rijbanen wurmen linten auto's zich onder een vette laag smog naar hun bestemming. Jacob Avis, directeur van de onderneming, ziet die illustratie als schrikbeeld voor het noordelijk deel van de provincie.

DOT staat voor Duurzame Ontwikkeling Transportstromen en bereikbaarheid. De besloten vennootschap komt voort uit het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland-Noord. DOT, dat nu door tien aandeelhouders gedragen wordt, zet zich in voor een verschuiving van verkeer over weg naar water en rails.

Avis heeft als doelstelling binnen drie jaar de ritten over asfalt naar de havens van Amsterdam en Rotterdam met tien procent te verminderen. Hij schat dat er jaarlijks 120.000 containers naar de kop van Noord-Holland gaan, terwijl er enkele tienduizenden minder vanuit deze regio vertrekken. Die afname moet gestalte krijgen door de aanleg van laad- en loswallen in Enkhuizen (Krabbersplaat), Alkmaar (Boekelermeer) en Den Helder (Kooypunt).

Investering

Het ontwikkelingsbedrijf is het vervolg op verschillende economische stimuleringsprogramma's. In plaats van subsidiëring van gaat het nu om investering in projecten. De opzet was en blijft het verbeteren van de werkgelegenheid in het noordelijk deel van de provincie. ,,Ruim 40% van de beroepsbevolking in de regio's rond Hoorn en Alkmaar, 70.000 tot 80.000 personen, reist dagelijks voor het werk naar het noorden van de Randstad. Dat is natuurlijk absurd en het wordt niet minder. Met een verbetering van de infrastructuur proberen we het vestigingsklimaat te verbeteren. Dat kan zorgen voor nieuwe bedrijven en dus extra banen in de regio, maar ook tot behoud van bestaande firma's".

Bij een aanpassing van de mogelijkheden voor aan- en afvoer van goederen denkt Avis niet in eerste instantie aan meer asfalt. Er bestaan dan wel plannen voor een verbetering van de verbinding tussen Alkmaar en Enkhuizen, maar er moet meer gebeuren. ,,Het probleem van Nederland is dat het verkeer steeds trager verloopt. Doen we niets dan staat over drie, vier jaar alles stil. In het verleden kon een vrachtwagen twee keer heen en terug naar Rotterdam, nu is de chauffeur blij met een maal binne zijn werktijd."

De huidige stagnatie in het wegverkeer zorgt er voor dat het tijdsverschil met vervoer over water minder groot wordt. Avis ziet legio voordelen. ,,Een schip kan evenveel lading vervoeren als achttien vrachtwagens. Zo'n boot gebruikt iets meer brandstof. Verkeer over water levert dus een aanzienlijke besparing op de uitstoot van koolstofdioxide en fijnstof."

De efficiëntie van deze vervoerswijze zorgt bovendien voor behoorlijk lagere kosten. Door met het gezamenlijke bedrijfsleven een goede structuur neer te zetten, zouden de transportlasten nog veel meer gedrukt kunnen worden. Met het combineren van invoer naar en uitvoer van de regio moet het namelijk mogelijk zijn om te komen tot retourvracht, waardoor niet langer massa's lege containers verplaatst hoeven worden.

Volgens Avis onderkennen allerlei instanties de moeilijkheden rond het dichtslibben van het wegennet, maar is er geen "probleemeigenaar". DOT heeft die rol op zich genomen. Dit betekent dat de komende tijd een onderzoek plaatsheeft naar de haalbaarheid van een verbetering van de overslagfaciliteiten in de genoemde plaatsen. ,,We kunnen natuurlijk hoog en laag springen, maar het gaat er uiteindelijk wel om dat er behoefte aan en draagvlak voor dit initiatief is."

Voor Enkhuizen is het de bedoeling dat er aan de kade voor de jachtbouwers en transporteurs een uitbreiding in het water komt, waardoor er drie ruime aanlegplaatsen ontstaan. ,,De bestaande werven zouden dan op termijn werk op 'eigen grond' kunnen uitvoeren waarvoor ze nu naar het gebied rond de Middellandse Zee moeten afreizen."

VOC Enkhuizen, een samenwerkingsverband tussen vier bedrijven dat een containerlijndienst tussen Enkhuizen, Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen gaat runnen, wil vanaf januari de bestaande redegebruiken. Louw Jan Zwagerman uit Oostwoud, een van de participanten in VOC Enkhuizen, juicht de plannen van DOT toe. ,,Een positief initiatief. We staan elkaar niet in de weg. VOC is een commercieel bedrijf, terwijl DOT zich bezighoudt met verbetering van de faciliteiten."

Avis noemt ondernemingen als bv Lidl, Roele Recycling en Action en agrarische bedrijven in Het Grootslag en Agriport als potentiële klanten voor de overslag op Krabbersplaat. Meer vastigheid is er wat dat betreft in Alkmaar waar bedrijven als G.P. Groot en de Huisvuilcentrale zelfs al een aandeel in DOT hebben.

De directeur rekent er op dat aanpassing van de kade in Enkhuizen niet te lang hoeft te duren. Het te dempen water maakt deel uit van een industriehaven, waardoor er geen langdurige procedures gevolgd hoeven worden. (Bron: Ontwikkelingsbedrijf NHN)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl