Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer : 06 Augustus 2008 Gemeentebestuur Harenkarspel wenst directe verbinding N504-N9

Gemeente Bergen heeft een ontwerp gebiedsvisie en beeldkwaliteitsplan gemaakt. Als buurgemeente heeft Harenkarspel dit toegestuurd gekregen, met verzoek om reactie. Burgemeester en wethouders van Harenkarspel hebben gekeken naar grensoverstijgende zaken als bouwen, recreatie en verkeer. Bergen wil bijvoorbeeld 700 woningen bouwen tot 2015 en na omlegging van de N9 een dorp aan het water maken van Schoorldam, met aanlegplaatsen etc. Bergen wil ook meer kampeerterrein in Schoorl. Allemaal prima in de ogen van het Harenkarspels college. Harenkarspel wijst met nadruk op enkele verkeerstechnische zaken die in het plan zijn genoemd, zoals bruglocaties.

N504

Harenkarspel wil graag een directe aansluiting van de provinciale weg N504 op de N9 over het kanaal ter hoogte van recreatieschap Geestmerambacht. Dit zou de verkeerssituatie bij Schoorldam verbeteren, omdat het verkeer vanuit Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk en andere gemeenten eerder naar de N9 wordt geleid. Deze gewenste aansluiting staat in het ontwerp structuurplan van Harenkarspel.

Dit ontwerp-structuurplan is niet aangenomen door de gemeenteraad, maar deze gedachte geldt nog wel, ook op basis van eerdere uitspraken daarover van de kant van Harenkarspel. Het Harenkarspels college wil graag dat gemeente Bergen de rechtstreekse verbinding N504-N9 als planologische wens opneemt in Bergens gebiedsvisie. De brug kan volgens burgemeester en wethouders van Harenkarspel het beste hoog worden gemaakt, zodat de scheepvaart er onderdoor kan en geen extra obstakel vormt.

Brug

Bij de brug over het Noordhollands kanaal in Schoorldam staat het autoverkeer vaak vast. Niet alleen omdat de brug relatief smal is voor het grote verkeer (vrachtwagens kunnen de krappe bocht nauwelijks maken), maar vooral omdat de brug niet op een goede plaats ligt. Kruisingen zijn aan beide kanten als hindernis opgeworpen voor ieder die de brug wil nemen.

Wie vanaf de N504 komt moet bij de oostelijke kruising eerst wachten op verkeer uit Warmenhuizen, kan dan linksaf naar de brug, moet daar wachten op verkeerslichten en hopen dat geen bootje wil passeren anders duurt het nog langer, dan bijvoorbeeld linksaf de N9 op naar Schoorl maar meteen dan weer rechtsaf, waar ook weer een verkeerslicht staat bij de kruising met de Damweg.

Kortom: onlogische indeling, chronische indigestie. Het gemeentebestuur van Harenkarspel vraagt mede daarom of een directe N504-N9 verbinding in Bergens plan kan worden opgenomen als planologische wens.

Fietsbrug

De N504 is een autoweg, evenals de N9. Hoe zit het met de fietsers? Al langere tijd vraagt Harenkarspel aan provincie Noord-Holland om een fietsbrug, die aan de huidige brug van Schoorldam kan komen. De huidige fietspaden op de brug kunnen dan bij de weg worden getrokken, zodat er meer ruimte is voor de auto's. De provincie weet van deze wens, maar heeft nog niet gereageerd. Dit idee van aanhangende fietsbrug in Schoorldam staat niet in het ontwerpplan van Bergen, want het is een Harenkarspelse aangelegenheid.

Een fietsverbinding over het kanaal bij Zijpersluis staat wel in Bergens plan, maar dit heeft voor het college van Harenkarspel geen prioriteit. De voorkeur van het Harenkarspels college gaat voor de noordkant van het gebied meer uit naar de verbinding die er is bij Burgervlotbrug. Een auto-afslag van de N9 bij Hargen/Zijpersluis is ook genoemd, maar is niet realistisch, vindt het gemeentebestuur van Harenkarspel. Deze afslag is een wens van Zijper bedrijven.

Het lijkt Harenkarspel een beter idee om dan een van de vlotbruggen (Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug) te vervangen voor een vaste, hoge brug. Maar dat willen bewoners binnen gemeente Zijpe weer niet, omdat het dan vrachtverkeer gaat aantrekken. Wat Bergen doet met de verschillende reacties van hun buurgemeenten moet nog blijken. (Bron: Gemeente Harenkarspel)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl