Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer : 25 februari 2010 De Middenroute: verkeerskundige en akoestische aspecten van de geplande route in het gebied tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn

Verkeerskundige aspecten

In de dorpenronde die leidde tot het ontwerp structuurplan Harenkarspel, is veel geklaagd over een te hoge verkeersdruk, onveiligheid, een hoge parkeerdruk en gebrek aan doorstroming op de oude dorpslinten. Bij oude dorpslinten leidt een verkeersintensiteit van circa 2500 mvt/etmaal regelmatig tot klachten. Als de intensiteit groter is dan 3500 mvt/etmaal is er sprake van een knelpunt. Bij berekening van de autonome ontwikkeling (dus zonder rekening te houden met de nieuwbouwontwikkeling uit de structuurvisie) worden behalve op de Koorndijk en de Stationsstraat ook knelpunten verwacht op de Kalverdijk en Sportlaan (Warmenhuizen). De verwachte intensiteit komt op deze wegen dan boven de 3500 mvt/etmaal uit.

Het doel van de Middenroute is dan ook om de bestaande wegen die nu al een knelpunt zijn te ontlasten en de verkeersveiligheid en leefbaarheid langs die bestaande wegen te verbeteren. De extra toename van verkeer als gevolg van de woningbouwontwikkelingen zorgt echter voor een verdere verslechtering van die situatie.

In de berekeningen van de geluidsbelasting tengevolge van het verkeer over de Middenroute is uitgegaan van de situatie dat de Koorndijk en de Sportlaan in Tuitjenhorn worden geknipt waarmee zoveel mogelijk verkeer naar de Middenroute wordt geleid. Die knips worden pas aangelegd als mocht blijken dat het verkeer toch liever de route door Tuitjenhorn kiest en daarmee het effect, dat met de Middenroute beoogd wordt, niet bereikt wordt.

Indien de knips niet gerealiseerd worden dan zal de verkeersintensiteit op de Middenroute afnemen en daarmee zal er voor het Tussengebied een gunstiger akoestisch milieu ontstaan.

De invulling van het tussengebied met middenroute volgens het organische model (het gemeentehuis is linksboven en de middenroute loopt schuin naar beneden, onderin loopt horizontaal de Dergmeerweg. Rechts loopt verticaal het Noorderlicht)

Meer informatie op www.harenkarspel.nl (Bron: Gemeente Harenkarspel)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl