Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer : 22 maart 2010 Parkeerverbodsborden in Anna Paulowna kunnen weg

Binnen de bebouwde kommen van de gemeente Anna Paulowna staan veel verkeersborden. Volgens de verkeerscommissie en het College van Burgemeester en Wethouders té veel. Vooral borden die parkeer- en stopverboden aangeven zijn volgens de commissie vaak overbodig. Daarom heeft de gemeente het voornemen de meeste stop- en parkeerverbodsborden te verwijderen.

Nutteloze borden

Hebben bestaande parkeerverbodsborden dan geen nut? In de meeste gevallen eigenlijk niet. Overal gelden in ieder geval de normale verkeersregels. Die regels zorgen voor een vlotte doorstroming en een goede verkeersveiligheid.

Zonder parkeerverbodsborden blijft het verboden te parkeren op het trottoir, vlakbij een bocht of voor een uitrit. Ook mag je volgens de algemene verkeersregels niet zo parkeren dat een goede doorstroming of de veiligheid in gevaar komt. Daar zijn geen borden voor nodig.

Handhaving blijft hetzelfde

Een groot deel van de borden is in de jaren zeventig geplaatst. Sindsdien is er veel veranderd. Het aantal auto's in de gemeente is in de laatste veertig jaar fors toegenomen. Daarmee is ook de vraag naar parkeerruimte flink gestegen. Er is dus meer ruimte nodig om al die auto's een plek te kunnen geven. Dat is ook een van de redenen waarom de politie de parkeerverboden tot dusver weinig handhaaft. Alleen als een fout geparkeerde auto de verkeersveiligheid of de doorstroming in gevaar brengt treedt de politie op. Het weghalen van de parkeerverbodsborden verandert daar niets aan. Andere verkeersborden, zoals borden die een maximum snelheid, eenrichtingsverkeer of voorrang aangeven hebben een geheel andere functie. Zonder die borden komen wettelijke voorschriften of de verkeersveiligheid wel in gevaar. Sanering van die borden is dus niet aan de orde.

Wij stellen uw mening op prijs

De verkeerscommissie ziet dus veel voordelen in het voornemen. De veiligheid blijft gewaarborgd, er ontstaat meer parkeerruimte en het bespaart kosten. Natuurlijk zijn er enkele plaatsen waar het stop- en parkeerverbod via een bord moet blijven worden geregeld. Maar dat kan beperkt worden tot een minimum. Een gedetailleerd overzicht van het voornemen ligt vanaf 23 maart 2010 ter inzage op het gemeentehuis. Een officiële procedure volgens de inspraakverordening van de Algemene Wet Bestuursrecht is niet van toepassing op dit voornemen. Toch stelt de gemeente de visie van haar inwoners op prijs. Daarom hebben inwoners tot 1 juni 2010 de mogelijkheid een schriftelijke reactie op het voornemen in te dienen. (Bron: Gemeente Anna Paulowna)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl