Deze website maakt gebruik van Google Adsense - zie onze Privacyverklaring

Verkeer & Vervoer: 17 november 2011 Zuiderzeebuurt in Den Helder wordt 30 km zone

De Zuiderzeebuurt knapt flink op en de leefbaarheid neemt toe. Door diverse werkzaamheden en inrichting als een 30 km zone krijgt het meer de uitstraling van een woonbuurt. Straten worden opnieuw ingericht en enkele wegvakken verdwijnen. Ook komt er een nieuwe aansluiting van de Slingerbeekstraat op de Flevostraat. Op verschillende punten komen drempels en plateaus. In de loop van 2012 wordt een bussluis aangelegd op de Flevostraat, die een doodlopende weg wordt. Eind 2012 moeten de werkzaamheden klaar zijn.

In een groot deel van de Zuiderzeebuurt geldt al een maximumsnelheid van 30 km/uur. Automobilisten die van de ene naar de andere kant rijden, worden echter met verschillende snelheidsregimes en inrichtingen geconfronteerd. Uit samenspraak met de buurt, kwamen de wensen naar voren een woonbuurt te willen creëren en de verkeersveiligheid te verhogen. Daarom leggen we in alle straten op verschillende punten drempels en plateaus aan. De verwachting is dat automobilisten daardoor hun gedrag gaan aanpassen. De hele Zuiderzeebuurt wordt ook een zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur.

Doodlopende weg

Om de leefbaarheid in de buurt te vergroten, verzochten bewoners om van de Flevostraat een doodlopende weg te maken. Tot nog toe is het daar druk, want doorgaand verkeer maakt veel gebruik van deze straat. "We hebben hier goed naar gekeken en willen deze wens graag honoreren", zegt verkeerswethouder Suzanne den Dulk. "Een gunstig effect daarvan is dat het autoverkeer op de Drs. F. Bijlweg vermindert. Hier fietst veel schoolgaande jeugd voor wie het nu ook veiliger wordt."

Voor de bewoners van de Zuiderzeebuurt betekent de afsluiting dat zij niet meer via de Drs. F. Bijlweg en de Flevostraat met de auto naar hun woning kunnen rijden. Alternatief is de route via de Waddenzeestraat en Texelstroomlaan. Via de IJsselmeerstraat-Zuiderzeestraat de wijk in rijden, blijft ook mogelijk. De Waddenzeestraat zal naar verwachting wel wat meer autoverkeer krijgen door de verandering. Wij verwachter echter niet dat dit tot problemen zal leiden, omdat er voldoende ruimte is op deze weg.

Bussluis

De Flevostraat blijft open voor lijnbussen, daartoe wordt een bussluis aangelegd. Door deze maatregel kunnen mensen uit het noordelijke deel van de Zuiderzeebuurt nog steeds gebruik maken van de bus. Dat was ook een nadrukkelijke wens van Connexxion. De Flevostraat is een belangrijke weg voor de busroute van station Zuid naar het centrum. Connexxion wil daarnaast graag via de Texelstroomlaan blijven rijden om passagiers op te laten stappen. De bussluis mag ook gebruikt worden door fietsers, voetgangers en invalidenvoertuigen.

Verkeersbesluiten

Voor het instellen van een 30 km-zone in de Zuiderzeebuurt en voor de aanleg van een bussluis zijn verkeersbesluiten nodig. Deze besluiten heeft het college van B&W inmiddels genomen en worden gepubliceerd in de openbare kennisgevingen. (Bron: Gemeente Den Helder)

Nieuws

NoordTopics

Gesponsorde koppelingen

Noord-Hollandpad
Het Noord-Hollandpad is een langeafstandswandelpad langs water, duinen, schapen, bloembollen, historische dorpen, molens, gemalen, boerenlandpaden, dijken, slootjes, trekpontjes en heide. Eigenlijk alles wat Nederland zo bijzonder maakt. De hoofdroute is 284 km lang en verdeeld in 16 etappes vari√ęrend van 10 tot 25 km. noordhollandpad.nl

WandelNetwerk Noord-Holland
Ook bij jou om de hoek hebben we de leukste routes geselecteerd, door mooie landschappen, lintdorpen en natuurgebieden, over boerenlandpaden, eeuwenoude dijken en langs historische locaties. En nog mooier: jaarlijks worden er nieuwe routes toegevoegd. Zo biedt Wandelnetwerk in Noord-Holland steeds meer mogelijkheden voor een gezonde, sportieve en interessante wandeling in het prachtige Noord-Holland! wandelnetwerknoordholland.nl