Verkeer & Vervoer: 17 november 2017 Provincie Noord-Holland wil bruggen goedkoper, slimmer én duurzamer gaan bouwen
Bron: Prov. N-H -
Goedkoper, flinke CO2-reductie, een kortere bouwtijd, minder verkeershinder én
duurzamer. Het lijkt allemaal mogelijk als beweegbare bruggen in de toekomst
worden gebouwd volgens het 'IFD-principe', een vorm van bouwen waarbij de delen
van de brug gestandaardiseerd worden.
Dat is het resultaat van het onderzoek dat het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van de provincie Noord-Holland uitvoerde.
IFD staat voor Industrieel, Flexibel, Demontabel. Bij dit principe worden bruggen met gestandaardiseerde brugelementen gebouwd. Deze elementen zijn fabrieksmatig geproduceerd, passen precies in elkaar, kunnen snel aangebracht worden én zijn geschikt voor hergebruik. Een beetje zoals bouwen met Lego, waar alles mooi op en in elkaar past. Het betekent zeker niet dat alle bruggen er hetzelfde uit gaan zien; de vorm van de brug zal altijd ontworpen worden passend bij de locatie en functionaliteit van de brug.
Volgens het EIB-rapport 'Bouwstenen voor beweegbare bruggen; verkenning maatschappelijke kosten en baten' biedt IFD-bouw vele voordelen. Niet alleen kan tot 15% worden bespaard op de bouw- en onderhoudskosten van bruggen, ook de bouwtijd en de verkeershinder kunnen sterk worden beperkt. Bovendien vallen de CO2-emissies lager uit in vergelijking met de bestaande werkwijzen. IFD maakt het mogelijk brugelementen opnieuw te gebruiken. Het rapport is waardevol, want de komende decennia moeten er in Nederland duizenden beweegbare bruggen vervangen of gerenoveerd worden.
Het is wel belangrijk dat veel wegbeheerders volgens dit principe gaan bouwen, zodat de brugelementen in groten getale geproduceerd kunnen worden.
Landelijke normen
De komende tijd stelt NEN, samen met de provincie Noord-Holland en tal van andere partijen, landelijke normen op voor IFD-bouw van bruggen. Deze normen vormen de basis voor het aanbesteden en bouwen van beweegbare bruggen. Het streven is om de nieuwe normen in 2018 gereed te hebben en in 2020 de eerste IFD-bruggen aan te besteden en te bouwen. Verder onderzoekt zij welke bruggen in Noord-Holland in aanmerking komen voor IFD-bouw.
Samenwerking
Het initiatief om de mogelijkheden voor IFD-bouw te laten onderzoeken heeft de provincie samen met andere wegbeheerders, ingenieursbureaus, bruggenbouwers en bouwbedrijven genomen.
Overig nieuws van vandaag
- Hoogheemraadschap doet meer voor minder geld
- HHNH: Watererfgoed vertelt ons waterverhaal
- Bloembollensector presenteert visie op water
- College blij met project Polder Hofje in Anna Paulowna
- Documentaire Het zinkende land toont problematiek bodemdaling - 18 en 19 november 2017 bij NH Nieuws
- Provincie Noord-Holland: Verdubbelactie crowdfunding voor natuur groot succes
- Provincie Noord-Holland wil bruggen goedkoper, slimmer én duurzamer gaan bouwen
- Afsluitdijk: Brochure aandacht voor cultuurhistorie
- Leierbrug afgesloten vanaf 21 november 2017 - Gemeente Hollands Kroon